بیانات فرزند شهید مطهری (علی مطهری ) درخصوص زاویه استبداد وعاشورا....
نوشته شده توسط : هاشم ملایجردی
علی مطهری؛ نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی
علی مطهری؛ نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی
علی مطهری با بیان اینکه روحانیون باید به اهداف قیام امام حسین(ع)درمراسم عزاداری محرم بیشتر توجه کنند گفت: مخالفت با موروثی شدن خلافتاسلامی و تبدیل آن به سلطنت و همچنین اعتراض به فسخ و فجور یزید و فساددستگاه امویه از دلایل سیاسی و اجتماعی قیام امام حسین (ع) بود. 

"علیمطهری" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت در پاسخ به این سوال که مداحان درایام عزاداری سالار شهیدان و در مداحی خود به چه مباحثی باید بپردازندگفت: یکی از اشکالاتی که در عزاداری‌های ما از قبل از انقلاب وجود داشته وپس از انقلاب نیز ادامه یافت، این است که در مراسم عزاداری بیشتر به جنبهتراژدی و مصیبت این حادثه و مظلومیت امام حسین پرداخته می‌شود و به جنبهحماسه و صلابت و مبارزه علیه ظلم و به‌طور كلی اهداف قیام امام(ع) کمترتوجه می‌شود. 

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلسشورای اسلامی با بیان اینکه در مداحی ها نباید عقاید نادرست ترویج شودمانند اینكه هر نوع اشك ریختن برای امام حسین موجب بخشش گناهان است،یادآور شد: این نظیر تفکر مسیحیان در مورد عیسی بن مریم است كه به او لقب"فادی" داده و معتقدند که مسیح به صلیب کشیده شد و رنج بزرگی را متحمل شدتا گناهان امت مسیح بخشوده شود، یعنی مسیح فدای گناهان امت مسیح شد و همینتفکر یکی از عوامل گسترش فساد و فحشا در مغرب زمین است. 

فرزندشهید مطهری ادامه داد: در میان مردم ما نیز گاهی چنین تفکر غلطی دیده میشود و برخی فکر می‌کنند در طول سال هرچه گناه کردند در ماه محرم و باعزاداری برای امام حسین(ع) بخشیده می‌شود. 

وی تصریح کرد: البتهاگر اشکی که از چشم عزادار امام حسین (ع) جاری می شود از روی بصیرت باشد وروح او را با روح امام پیوند دهد، در آمرزش گناهان او تاثیر دارد اماعلامت آن این است که فرد مجددا به سراغ گناه نمی‌رود. 

عضو کمیسیون
بی‌تفاوتی مردم آن زمان در برابر ظلم و فساد و انحراف از سیره پیامبر کاررا به‌جایی رساند که امام حسین(ع) احساس كردند كه جز با ریختن خون ایشان واصحابشان و اسارت اهل بیت ایشان اسلام زنده نمی‌ماند. اگر مسلمانان در 50سال بعد از رحلت پیامبر اسلام اجازه نمی‌دادند در اسلام انحراف ایجاد شودحادثه کربلا رخ نمی‌داد.
فرهنگی مجلس با بیان اینکه مداحان و نوحه‌سرایان باید از اشعار حماسی وزنده كننده و نه مخدر استفاده كنند، گفت: آنها باید به یزیدها و شمرهایزمان نیز توجه داشته باشند و حادثه عاشورا را جدا از وقایع عصر حاضرندانند. 

مطهری اظهار داشت: این تفکری اشتباه است که تصور کنیمامام یک دستور خصوصی از جانب خداوند داشت که اجرا و تمام شد، بلكه مامعتقدیم هر روز عاشورا و هر جا کربلاست «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»،بنابراین حادثه عاشورا یک نمونه و الگو برای ماست و هر زمان که شرایطیمانند آن شرایط در جامعه وجود داشته باشد باید همانند امام حسین(ع) عملكنیم. 

وی با بیان اینکه همان طور که از نام مداح و نوحه سرا مشخصاست کار آنها بیشتر مداحی و نوحه‌سرایی است گفت: روحانیت در شناساندنابعاد مختلف حادثه عاشورا به مردم وظیفه سنگین تری دارد و خطبا باید باتحلیل صحیح حادثه عاشورا از نقل روضه‌های دروغ و جعلی و ترویج خرافاتبپرهیزند و سطح فكر مردم را در این موضوع بالا ببرند. همچنین روحانیون وائمه جماعت مساجد اجازه ندهند که بخش اعظم مراسم عزاداری به مداحی بگذرد. 

مطهریبا تاکید بر اینکه بخش بیشتر یک مراسم عزاداری باید به تحلیل واقعه كربلااختصاص یابد گفت: مداحی، سینه‌زنی و زنجیرزنی باید بخش كمتر یک مجلسعزاداری را تشکیل دهد مگر در روز عاشورا، ضمن اینکه باید از کارهای خلافشرع همچون قمه‌زنی یا نیمه‌عریان شدن مردان با حضور زنان پرهیز کرد. 

ویدر ادامه در تشریح ابعاد سیاسی و اجتماعی حادثه عاشورا گفت: با بررسیریشه‌ها و دلایل قیام امام حسین ابعاد سیاسی و اجتماعی این واقعه به خوبیآشکار می شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، موروثی شدن خلافت بود. خلافتاسلامی تبدیل به سلطنت شده بود و امام مخالف آن بود. 

مطهری افزود:دلیل دیگر قیام امام حسین شخصیت خاص یزید بود که اهل فسق و فجور بود وتجاهر به فسق می كرد و به عنوان جانشین پیامبر شئون اسلامی را حتی به ظاهررعایت نمی‌کرد. امام سکوت در برابر یزید را به معنای تایید او و اعمالشمی‌دانست که باعث می‌شد پس از مدتی اثری از اسلام باقی نماند. 

ویادامه داد: امام حسین(ع) در این جا سکوت را جایز ندانستند و فرمودند مگرنمی بینید به حق عمل نمی‌شود و از باطل روی گردانده نمی‌شود. در چنینشرایطی بر هر مومنی واجب است كه قیام كند.
مطهری با تاکید بر اینکهامام فرمودند بر هر "مومنی" واجب است قیام کند گفت: این به آن معناست کهقیام و اعتراض علیه ظلم و ستم و فساد تنها وظیفه امام نیست بلکه بر هرمومن واجب است كه در مقابل کاستی‌ها بی‌تفاوت نباشد. 

وی تصریحکرد: بی‌تفاوتی مردم آن زمان در برابر ظلم و فساد و انحراف از سیره پیامبرکار را به‌جایی رساند که امام حسین(ع) احساس كردند كه جز با ریختن خونایشان و اصحابشان و اسارت اهل بیت ایشان اسلام زنده نمی‌ماند. اگرمسلمانان در 50 سال بعد از رحلت پیامبر اسلام اجازه نمی‌دادند در اسلامانحراف ایجاد شود حادثه کربلا رخ نمی‌داد. 

مطهری اظهار داشت: حفظانقلاب اسلامی امروز ما نیز مانند حفظ انقلاب اسلامی صدر اسلام است. نبایداجازه دهیم زاویه انحراف و استبداد و نادیده گرفتن حقوق مردم در نظامجمهوری اسلامی ایران باز شود. 

وی خاطر نشان کرد: نباید در مقابل انحرافات سکوت كنیم تا کار به مراحل شدیدتر کشیده نشود.




:: بازدید از این مطلب : 761
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 1 دی 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: